Publiczne Przedszkole Nr 6 im. Jasia i Małgosi w Pile

Innowacja Pedagogiczna numer DP.5361.2.4.2012

 

“Metody i formy zapoznawania dzieci w wieku przedszkolnym z prawami dziecka”
Innowacja o charakterze programowym w oparciu o program autorski Małgorzaty Dąbrowskiej i mgr Barbary Błażejewskiej

Żyjemy w świecie demokracji, uczymy się rozumieć swoje prawa, korzystamy z wolności, tak aby żyć w zgodzie z wartościami, takimi jak pokój, sprawiedliwość, tolerancja. Dzieci są częścią społeczeństwa i korzystają z praw zawartych w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i Konwencji Prawa Dziecka. Ze względu na niezaradność i niedojrzałość psychiczną, dziecko wymaga specjalnej ochrony. Dlatego naturalnymi “strażnikami” praw dziecka są jego rodzice i opiekunowie. Nauczyciele przedszkoli ponoszą odpowiedzialność za przyszłe losy swoich wychowanków. Wyposażając dzieci w odpowiednie umiejętności, wiedzę oraz postawy, już od najmłodszych lat uświadamiają im, jak ważne są prawa dziecka, dlaczego powinny być przestrzegane i chronione. Głównym założeniem opracowanej innowacji jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu praw dzieci, oraz pomoc nauczycielom i rodzicom w przybliżeniu dzieciom swoich praw, budzenie świadomości o prawach, jak z nich korzystać, do kogo się zwrócić o pomoc. Wiek przedszkolny to okres wzmożonej aktywności poznawczej i szczególnej wrażliwości emocjonalnej. Działania podejmowane w ramach innowacji mają pomóc dzieciom poznać ich prawa, nauczyć przestrzegania praw innych ludzi, dać wiarę i przekonanie, że warto z nich korzystać w obronie własnej godności osobistej. Ma pokazać, że łatwiej rozwiązywać problem w sytuacji naruszenia praw własnych. Pomysł na napisanie projektu innowacji o tej tematyce wziął się z autopsji. Od pewnego czasu w naszym Przedszkolu organizujemy i prowadzimy zajęcia z zakresu praw dziecka. Oczekiwane rezultaty poznawania swoich praw, dziecko powinno przełożyć na konkretne osiągnięcia, umiejętności wg schematu: dziecko wie, rozumie, potrafi. Właściwa interpretacja treści zapewni osiągnięcie określonych umiejętności.

Celem innowacji jest:

  • zapoznanie dzieci z ich prawami wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • poznanie instytucji działających na rzecz ochrony praw dziecka,
  • uświadomienie dzieciom, że oprócz praw mają również obowiązki,
  • uświadomienie, ze w ich otoczeniu są osoby, do których mogą zwrócić się o pomoc,
  • poznanie znaczenia słowa “prawo”,
  • poznanie pojęć: respektowanie, egzekwowanie, konwencja,
  • poznanie roli rzecznika prawa dziecka,
  • zapoznanie dzieci z postacią Janusza Korczaka i jego literaturą np. “Król Maciuś Pierwszy”,
  • poznanie norm i zasad postępowania w przedszkolu,
  • ocenianie postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach występujących w życiu,
  • rozumienie konsekwencji swojego postępowania,
  • poznanie sposobów wyrażania pozytywnych i negatywnych opinii, poglądów
  • dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi, jako podstawy tolerancji wobec inności (kolor skóry, płeć, pochodzenie, niepełnosprawność)
  • zdobywanie informacji o tym, co jest dobre a co złe,
  • obserwacja innych ludzi i gromadzenie doświadczeń własnych w kontaktach społecznych.

Innowacja “Metody i formy zapoznawania dzieci w wieku przedszkolnym z prawami dziecka” będzie realizowana przez cały rok szkolny 2012/2013, we wszystkich grupach wiekowych. Preferowanymi metodami pracy będą metody aktywizujące dziecko, uwzględniające i pobudzające jego zainteresowania. Dobór metod zależeć będzie od wiedzy, a także od osobowości nauczyciela oraz samych dzieci- ich predyspozycji, jak również stopnia znajomości danej problematyki i zaangażowania. Propozycje metod pracy:
metody czynne:

  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka; inspirowanie działalności poprzez zachętę, pomysł, pomoc,
  • metoda ćwiczeń, pobudzająca dzieci do powtarzania różnych czynności,
  • zabawy sytuacyjne,
  • prace plastyczne,
  • udział w akcjach charytatywnych na rzecz innych dzieci,
  • organizacja gazetek tematycznych,
  • metody słowne:

  • rozmowy, opowiadania,
  • nauka piosenek, inscenizacja,
  • “burza mózgów”
  • sposoby społecznego porozumiewania, wpływania na postępowanie dzieci, tłumaczenie, upominanie,
  • metody oglądowe :

  • pokaz, inscenizacja, quiz,

Wszystkie proponowane metody pracy powinny rozwijać u dzieci samodzielność, uczyć współdziałania w grupie, rozwijać kreatywność, systematyczność, wzmacniać wiarę we własne możliwości, dostarczać wiedzy.

Do form organizacyjnych oddziaływania wychowawczego w przedszkolu, które wykorzystamy do realizacji niniejszego projektu są:

  • zajęcia obowiązkowe np. : z dominacją działalności umysłowej, plastycznej,
  • zabawy, etiudy pantomimiczne,
  • wycieczka do biblioteki w celu obejrzenia dokumentów,
  • spotkanie z ciekawymi ludźmi np. : przedstawicielem organizacji stojących na straży praw dziecka.

Treści zawarte w programie innowacyjnym obejmują metody i formy zapoznawania dzieci z prawami dziecka, które każdy nauczyciel może dostosować do wieku i posiadanej wiedzy dzieci. Treści programowe zostały ujęte w 14 obszarów pojęciowych:

  • Moje prawa i obowiązki w przedszkolu.
  • Mam prawo do tożsamości
  • Moje prawa i prawa dorosłych
  • Poznaję pracę rzecznika praw dziecka
  • Mam prawo do wolności od przemocy
  • Mam prawo do szacunku
  • Mój obrońca – Janusz Korczak
  • Mam prawo do wychowania w rodzinie
  • Mam prawo do nauki, informacji i wolnego czasu
  • Mam prawo do wolności wypowiedzi, religii
  • Mam prawo do ochrony zdrowia
  • Mam prawo do tajemnicy korespondencji, do prywatności
  • Mam prawo do akceptacji mimo niepełnosprawności
  • My, dzieci mamy swoje święto

Po realizacji projektu innowacji “Metody i formy zapoznawania dzieci w wieku przedszkolnym z prawami dziecka” powinnyśmy otrzymać informację na temat:

  • poziomu wiedzy wychowanków z zakresu znajomości praw i obowiązków dziecka,
  • osiągnięcia wyznaczonych celów,
  • rozumienia i respektowania omawianych praw,
  • oszacowania efektów wdrożonego programu,
  • uzyskania informacji zwrotnej od Rodziców nt. świadomości ich dzieci swoich praw i obowiązków.

Efekty realizacji wprowadzonej innowacji możemy rozpatrywać w aspekcie zdobytej wiedzy, nabytych umiejętności i wykształconych odpowiednich postaw.

Skip to content