Publiczne Przedszkole Nr 6 im. Jasia i Małgosi w Pile

Innowacja Pedagogiczna numer DP.5361.2.5.2012

 

ŚWIADOMOŚĆ EKOLOGICZNA U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
INNOWACJA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM W OPARCIU O PROGRAM AUTORSTWA mgr KATARZYNY GAUZA I mgr BERNADETY TOMCZYK

W dobie szybkiego postępu cywilizacyjnego oraz gwałtownych zmian klimatycznych coraz większe znaczenie mają działania człowieka na rzecz ochrony przyrody. Problem ten dotyczy wszystkich mieszkańców Ziemi, a edukacja ekologiczna już od najmłodszych lat jest podstawą do racjonalnego postępowania w duchu szacunku do przyrody i jej ochrony teraz i w przyszłości. Należy ukazać nie tylko zagrożenia, ale i piękno przyrody by kształtować postawy ekologiczne. Dla dobra wspólnego trzeba włączyć tu również rodziców, którzy dając dzieciom przykład troski o środowisko zachęcaliby dzieci do tego typu działań.

Celem innowacji jest:

  • Zdobywanie umiejętności obserwacji środowiska naturalnego.
  • Rozbudzenie wśród dzieci poszanowania do świata przyrody i potrzeby kontaktu z nią.
  • Rozwijanie postawy odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
  • Dostrzeganie nieprawidłowości w działaniach ludzkich i rozwoju cywilizacyjnym.
  • Wyrabianie nawyku segregowania odpadów, oszczędnego korzystania z zasobów Ziemi, konieczności recyklingu.
  • Budowanie szeroko pojętych postaw proekologicznych i czynna ochrona przyrody.
  • Poznanie podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego i podejmowanie działań w kierunku jego ochrony.
  • Promowanie stylu życia opartego o współistnienie człowieka w harmonii z całą przyrodą.
  • Rozpoznawanie zależności występujących w przyrodzie.
  • Zdobycie wiedzy na temat umiejętnego korzystania z zasobów Ziemi.
  • Integrowanie działań ekologicznych przedszkola i rodziny.

Innowacja jest przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym i realizowana przez cały rok szkolny we wszystkich grupach wiekowych. Efekty realizacji możemy rozpatrywać w trzech aspektach: zdobytej przez dzieci wiedzy, nabytych umiejętności i wykształconych odpowiednich postaw.

ZDOBYTA WIEDZA:

  • Negatywne wpływy działalności człowieka na różne ekosystemy – postęp cywilizacyjny, a życie na Ziemi.
  • Różnorodność fauny i flory.
  • Sposoby przetwarzania odpadów.
  • Swobodne operowanie wybranymi terminami i pojęciami ekologicznymi.
  • Reguły i mechanizmy funkcjonujące w przyrodzie.
  • Sposoby ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej.
  • Gatunki fauny i flory zagrożone wyginięciem i sposoby ich ochrony.
  • Poznanie warunków atmosferycznych.
  • Alternatywne źródła energii nie stanowiące zagrożeń dla środowiska.
  • Znajomość przedstawicieli ssaków, ptaków, gadów, płazów, ryb, owadów.
  • Różnice między krajobrazem przemysłowym a turystycznym i rolniczym.
  • Znajomość roślin charakterystycznych dla danych środowisk przyrodniczych.
  • Zależności między człowiekiem i środowiskiem.
  • Naturalne zagrożenia dla świata przyrody i ich następstwa.

NABYTE UMIEJĘTNOŚCI:

  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych (analizowanie i wnioskowanie).
  • Dostrzeganie zależności między porą roku a wyglądem przyrody.
  • Bezinteresowne działania na rzecz zwierząt i roślin.
  • Samodzielne interpretowanie wydarzeń, zjawisk.
  • Dostrzeganie piękna przyrody.
  • Dostrzeganie nieprawidłowości w zachowaniu człowieka oraz umiejętne reagowanie na nie.
  • Postrzeganie zależności między człowiekiem a środowiskiem i ich ocena (działalność dobra, zła).
  • Diagnozowanie przyczyn ochrony środowiska naturalnego.
  • Prowadzenie hodowli.
  • Obserwowanie i porównywanie budowy, zachowań sposobów poruszania się, zdobywania pożywienia przedstawicieli różnych gatunków zwierząt.

WYKSZTAŁCONE POSTAWY:

  • Czynna ochrona środowiska w codziennym życiu.
  • Współodpowiedzialność za losy Ziemi.
  • Tolerancja i szacunek wobec różnorodnych przejawów życia.
  • Wrażliwość na krzywdę i niesprawiedliwość.
  • Opiekuńczy stosunek do świata roślin i zwierząt.

Nowatorski charakter innowacji polega na stosowaniu metod i technik aktywizujących przy jednoczesnym ograniczeniu metod podających. Tylko taka praca z dziećmi pozwala osiągnąć wysokie efekty edukacyjne.
Metody i techniki aktywnego poznawania zachęcają dzieci do systematyczności, samodzielności w rozwiązywaniu problemów, uczą współpracy w grupie, kształtują umiejętność poprawnego wypowiadania się z poszanowaniem godności rówieśników, wzmacniają wiarę we własne siły, rozwijają wyobraźnię, myślenie i spostrzeganie u dzieci. Sprawna i efektywna realizacja programu wymaga stosowania przez nauczyciela odpowiednich, urozmaiconych form prowadzenia zajęć z uwzględnieniem predyspozycji indywidualnych dzieci. Do technik ekologicznych wykorzystywanych w realizacji programu należą: ścieżka przyrodnicza, ścieżki zdrowia, gawędy, apele ekologiczne, zabawy tropiące, mitingi ekologiczne, biesiady ekologiczne i happeningi ekologiczne. Odpowiedni dobór technik pozwoli wzbogacić dzieciom wiedze o środowisku przyrodniczym wytworzy emocjonalną więź, która pozwoli na kształtowanie postawy w harmonii z przyrodą.

Treści ekologiczne zawarte w programie innowacyjnym dotyczą między innymi poznawania bogactwa przyrody, zjawisk i procesów przyrodniczych, ochrony środowiska naturalnego.
Treści programowe zostały ujęte w pięć bloków:

  1. Odczuwamy piękno przyrody – słucham, widzę, czuję.
  2. Poznajemy tajemnice przyrody – obserwuję, badam, wiem.
  3. Zagrożenia dla naszej Ziemi.
  4. Jesteśmy częścią tego świata, uczymy się o niego dbać.
  5. Propozycje uroczystości i imprez związanych z obchodami Dni Ziemi.

Treści programowe z poszczególnych bloków każdy nauczyciel może dobierać zgodnie z aktualną potrzebą oraz wiekiem i umiejętnościami dzieci, z którymi pracuje.

Ewaluacja tego programu ma na celu pozyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji ekologicznej oraz skutków zastosowania metod i technik aktywizujących. Dokonując ewaluacji należy przede wszystkim skupić się na ocenie trzech aspektów:

  • poziomu wiedzy i umiejętności dzieci,
  • aktywnej postawie wobec ochrony naszego środowiska,
  • postrzegania i akceptacji działań programu przez rodziców.

Aby informacje okazały się rzetelne należy:

  • obserwować dzieci podczas zabaw, zajęć i innych metod zawartych w programie,
  • prowadzić rozmowy indywidualne z dziećmi,
  • obserwować zaangażowanie i udział w akcjach proekologicznych, konkursach, uroczystościach
  • dokonać oceny realizowanego programu na Radzie Pedagogicznej,
  • uzyskać informacje zwrotne od Rodziców dotyczące wpływu programu na zachowania ekologiczne u dzieci.

Wyniki ewaluacji pozwolą na określenie przydatności innowacji oraz dadzą wskazówki do ewentualnego uzupełnienia lub zmodyfikowania.

Skip to content