INNOWACJA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM W OPARCIU O PROGRAM AUTORSTWA mgr KATARZYNY GAUZA I mgr BERNADETY TOMCZYK
W dobie szybkiego postępu cywilizacyjnego oraz gwałtownych zmian klimatycznych coraz większe znaczenie mają działania człowieka na rzecz ochrony przyrody. Problem ten dotyczy wszystkich mieszkańców Ziemi, a edukacja ekologiczna już od najmłodszych lat jest podstawą do racjonalnego postępowania w duchu szacunku do przyrody i jej ochrony teraz i w przyszłości. Należy ukazać nie tylko zagrożenia, ale i piękno przyrody by kształtować postawy ekologiczne. Dla dobra wspólnego trzeba włączyć tu również rodziców, którzy dając dzieciom przykład troski o środowisko zachęcaliby dzieci do tego typu działań.
Celem innowacji jest:
- Zdobywanie umiejętności obserwacji środowiska naturalnego.
- Rozbudzenie wśród dzieci poszanowania do świata przyrody i potrzeby kontaktu z nią.
- Rozwijanie postawy odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
- Dostrzeganie nieprawidłowości w działaniach ludzkich i rozwoju cywilizacyjnym.
- Wyrabianie nawyku segregowania odpadów, oszczędnego korzystania z zasobów Ziemi, konieczności recyklingu.
- Budowanie szeroko pojętych postaw proekologicznych i czynna ochrona przyrody.
- Poznanie podstawowych zasad ochrony środowiska naturalnego i podejmowanie działań w kierunku jego ochrony.
- Promowanie stylu życia opartego o współistnienie człowieka w harmonii z całą przyrodą.
- Rozpoznawanie zależności występujących w przyrodzie.
- Zdobycie wiedzy na temat umiejętnego korzystania z zasobów Ziemi.
- Integrowanie działań ekologicznych przedszkola i rodziny.
Innowacja jest przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym i realizowana przez cały rok szkolny we wszystkich grupach wiekowych. Efekty realizacji możemy rozpatrywać w trzech aspektach: zdobytej przez dzieci wiedzy, nabytych umiejętności i wykształconych odpowiednich postaw.
ZDOBYTA WIEDZA:
- Negatywne wpływy działalności człowieka na różne ekosystemy – postęp cywilizacyjny, a życie na Ziemi.
- Różnorodność fauny i flory.
- Sposoby przetwarzania odpadów.
- Swobodne operowanie wybranymi terminami i pojęciami ekologicznymi.
- Reguły i mechanizmy funkcjonujące w przyrodzie.
- Sposoby ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej.
- Gatunki fauny i flory zagrożone wyginięciem i sposoby ich ochrony.
- Poznanie warunków atmosferycznych.
- Alternatywne źródła energii nie stanowiące zagrożeń dla środowiska.
- Znajomość przedstawicieli ssaków, ptaków, gadów, płazów, ryb, owadów.
- Różnice między krajobrazem przemysłowym a turystycznym i rolniczym.
- Znajomość roślin charakterystycznych dla danych środowisk przyrodniczych.
- Zależności między człowiekiem i środowiskiem.
- Naturalne zagrożenia dla świata przyrody i ich następstwa.
NABYTE UMIEJĘTNOŚCI:
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych (analizowanie i wnioskowanie).
- Dostrzeganie zależności między porą roku a wyglądem przyrody.
- Bezinteresowne działania na rzecz zwierząt i roślin.
- Samodzielne interpretowanie wydarzeń, zjawisk.
- Dostrzeganie piękna przyrody.
- Dostrzeganie nieprawidłowości w zachowaniu człowieka oraz umiejętne reagowanie na nie.
- Postrzeganie zależności między człowiekiem a środowiskiem i ich ocena (działalność dobra, zła).
- Diagnozowanie przyczyn ochrony środowiska naturalnego.
- Prowadzenie hodowli.
- Obserwowanie i porównywanie budowy, zachowań sposobów poruszania się, zdobywania pożywienia przedstawicieli różnych gatunków zwierząt.
WYKSZTAŁCONE POSTAWY:
- Czynna ochrona środowiska w codziennym życiu.
- Współodpowiedzialność za losy Ziemi.
- Tolerancja i szacunek wobec różnorodnych przejawów życia.
- Wrażliwość na krzywdę i niesprawiedliwość.
- Opiekuńczy stosunek do świata roślin i zwierząt.
Nowatorski charakter innowacji polega na stosowaniu metod i technik aktywizujących przy jednoczesnym ograniczeniu metod podających. Tylko taka praca z dziećmi pozwala osiągnąć wysokie efekty edukacyjne.
Metody i techniki aktywnego poznawania zachęcają dzieci do systematyczności, samodzielności w rozwiązywaniu problemów, uczą współpracy w grupie, kształtują umiejętność poprawnego wypowiadania się z poszanowaniem godności rówieśników, wzmacniają wiarę we własne siły, rozwijają wyobraźnię, myślenie i spostrzeganie u dzieci. Sprawna i efektywna realizacja programu wymaga stosowania przez nauczyciela odpowiednich, urozmaiconych form prowadzenia zajęć z uwzględnieniem predyspozycji indywidualnych dzieci. Do technik ekologicznych wykorzystywanych w realizacji programu należą: ścieżka przyrodnicza, ścieżki zdrowia, gawędy, apele ekologiczne, zabawy tropiące, mitingi ekologiczne, biesiady ekologiczne i happeningi ekologiczne. Odpowiedni dobór technik pozwoli wzbogacić dzieciom wiedze o środowisku przyrodniczym wytworzy emocjonalną więź, która pozwoli na kształtowanie postawy w harmonii z przyrodą.
Treści ekologiczne zawarte w programie innowacyjnym dotyczą między innymi poznawania bogactwa przyrody, zjawisk i procesów przyrodniczych, ochrony środowiska naturalnego.
Treści programowe zostały ujęte w pięć bloków:
- Odczuwamy piękno przyrody – słucham, widzę, czuję.
- Poznajemy tajemnice przyrody – obserwuję, badam, wiem.
- Zagrożenia dla naszej Ziemi.
- Jesteśmy częścią tego świata, uczymy się o niego dbać.
- Propozycje uroczystości i imprez związanych z obchodami Dni Ziemi.
Treści programowe z poszczególnych bloków każdy nauczyciel może dobierać zgodnie z aktualną potrzebą oraz wiekiem i umiejętnościami dzieci, z którymi pracuje.
Ewaluacja tego programu ma na celu pozyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji ekologicznej oraz skutków zastosowania metod i technik aktywizujących. Dokonując ewaluacji należy przede wszystkim skupić się na ocenie trzech aspektów:
- poziomu wiedzy i umiejętności dzieci,
- aktywnej postawie wobec ochrony naszego środowiska,
- postrzegania i akceptacji działań programu przez rodziców.
Aby informacje okazały się rzetelne należy:
- obserwować dzieci podczas zabaw, zajęć i innych metod zawartych w programie,
- prowadzić rozmowy indywidualne z dziećmi,
- obserwować zaangażowanie i udział w akcjach proekologicznych, konkursach, uroczystościach
- dokonać oceny realizowanego programu na Radzie Pedagogicznej,
- uzyskać informacje zwrotne od Rodziców dotyczące wpływu programu na zachowania ekologiczne u dzieci.
Wyniki ewaluacji pozwolą na określenie przydatności innowacji oraz dadzą wskazówki do ewentualnego uzupełnienia lub zmodyfikowania.